/


Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΘΑΛΑΣΣΑ 2008-2009






1ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΛΙΣΣΙΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΧ. ΕΤΟΥΣ 2008-2009
«ΘΑΛΑΣΣΑ»

2Ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΤΜΗΜΑ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ: ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ : 16
ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ Α/ΜΙΑΣ Β΄ΑΘΗΝΑΣ:
ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΥ ΣΟΦΙΑ
ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΙΑΝΝΑ


ΣΚΟΠΟΣ:
Το πρόγραμμα για τη θάλασσα επιλέχτηκε και είχε σαν κύριο σκοπό:
 Την παροχή περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα νήπια
 Τη διαμόρφωση αξιών, στάσεων και συμπεριφορών φιλικών προς το περιβάλλον.
 Την ευαισθητοποίησή τους σχετικά με την προστασία της θάλασσας, αφού κατανοήσουν πόσο απαραίτητη είναι στη ζωή μας.
 Την ενεργή συμμετοχή και δράση τους σε κάθε ενέργεια που στοχεύει στη βελτίωση των συνθηκών ζωής και διαβίωσης.

ΣΤΟΧΟΙ:
• Να κατανοήσουν την αλληλεξάρτηση ανθρώπου- φύσης
• Να παρατηρήσουν, να καταγράψουν, να μετρήσουν, να συγκρίνουν, να ταξινομήσουν, να ομαδοποιήσουν, να ασκηθούν στο πείραμα.
• Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να καλλιεργήσουν τη γλωσσική τους έκφραση.
• Να μάθουν για τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η ανθρώπινη δραστηριότητα (υπεραλίευση, μόλυνση, ρύπανση).
• Να αναγνωρίσουν την αξία της θάλασσας ως μέσο συνέχισης της ζωής.
• Να μάθουν για τα απειλούμενα θαλάσσια είδη.
• Να έρθουν σε επαφή με τη λογοτεχνία , την ποίηση, την μυθολογία και τη λαϊκή παράδοση.
• Να αναπτύξουν κριτική σκέψη, πνεύμα συνεργασίας και επικοινωνίας μέσα από την ομαδική εργασία και την ανταλλαγή απόψεων.
• Να αναπτύξουν αξίες, στάσεις και συμπεριφορές φιλικές προς το περιβάλλον και να κατανοήσουν την αξία συμμετοχής σε κοινωνικές δράσεις που αποβλέπουν στην προστασία του περιβάλλοντος και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ:
 Όλη μαζί η περιβαλλοντική ομάδα ανέλαβε να φτιάξει το ιστόγραμμα.
 Συλλέξαμε πληροφορίες – εικόνες- παροιμίες- αινίγματα- εκφράσεις για τη θάλασσα.
 Διαβάσαμε παραμύθια, ποιήματα και ιστορίες.
ΓΙΑΓΙΑ ΜΑΘΗΤΗ ΜΑΣ ΠΟΥ ΑΦΗΓΗΘΗΚΕ ΘΑΛΑΣΣΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ








 Μάθαμε πολλά τραγούδια και χορέψαμε παραδοσιακούς χορούς.
 Παίξαμε παραδοσιακά παιχνίδια στην αυλή.

 Παίξαμε κουκλοθέατρο με φιγούρες που φτιάξαμε μόνοι μας.
 Καλέσαμε στο νηπιαγωγείο μας την παραμυθού κ. Σάσα Βούλγαρη και μας αφηγήθηκε παραδοσιακά παραμύθια, συνοδεία μουσικών παραδοσιακών οργά
οργάνων




 Καλέσαμε ζωγράφο που μας έδειξε την τεχνική της θαλασσογραφίας.
Η ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΒΟΗΘΗΣΕ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΑΣ






 Κατασκευάσαμε χάρτινα καραβάκια και παίξαμε στο νερό.


 Κατασκευάσαμε χταπόδια με πλαστελίνη και ψάρια με ζυμάρι. Επίσης με γύψο και καλούπια φτιάξαμε διάφορα θαλάσσια είδη.



 Κάναμε πειράματα για να απαντήσουμε σε ερωτήματα όπως ποια σώματα επιπλέουν ,άνωση, αλάτι, χρώμα της θάλασσας.

 Με εικόνες θαλασσινές φτιάξαμε σουπλά.
 Ζωγραφίσαμε πέτρες της θάλασσας.
 Φτιάξαμε κάδρα με κοχύλια.
 Ζωγραφίσαμε το βυθό σε χαρτί του μέτρου.
 Επισκεφτήκαμε το ψαράδικο της γειτονιάς και της λαϊκής αγοράς.


 Σε ένα κατάστημα που διέθετε ενυδρείο, είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε ψάρια του εξωτερικού.


 Δανειστήκαμε τη βαλίτσα της εταιρίας Μοm και αποκομίσαμε πολλές γνώσεις για τη θαλάσσια ζωή.

 Ένας γονέας, που είχε προσωπική συνάντηση με τη φώκια «Θοδωρής» στην Αλόννησο, μας ενημέρωσε για τις εμπειρίες του και μας έδειξε φωτογραφίες με τα παιχνίδια τους.

 Επισκεφτήκαμε την εταιρία για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας ΑΡΧΕΛΩΝ.
 Προβάλαμε βιντεοκασέτα για τη ζωή της φώκιας και από μουσικό cd ακούσαμε τους ήχους από διάφορα θαλασσινά.

 Παίξαμε θεατρικό παιχνίδι και δραματοποιήσαμε μύθους


 Δημιουργήσαμε την ΑΒ της θάλασσας.



 Φτιάξαμε τον οικοκώδικα προστασίας της θάλασσας.

 Γράψαμε συνθήματα- μηνύματα κατά της ρύπανσης.
 Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια με γλωσσοδέτες, λαχνίσματα, ανέκδοτα.


 Λύσαμε κρυπτόλεξα και ακροστιχίδες.





 Εικονογραφήσαμε παροιμίες, αινίγματα και εκφράσεις για τη θάλασσα.




 Επισκεφτήκαμε το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Μαρούσι.



 Μάθαμε για την πυραμίδα της τροφικής αλυσίδας.

 Στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή μας στολίσαμε καράβι.



 Φτιάξαμε βιβλιαράκι με συνταγές θαλασσινών.



 Πήραμε μέρος στο 2ο πανελλήνιο συνέδριο για καθαρές ακτές στο ΧΙΛΤΟΝ
 Με αφορμή το βιβλίο της Μ. Κυνηγού «τραγουδώ και γυμνάζομαι» κάναμε διάφορες ψυχοκινητικές ασκήσεις.
 Παίξαμε το παιχνίδι του ψαρέματος με μαγνητάκια.
 Στολίσαμε την τάξη μας με καράβι που για επιβάτες είχε τις φωτογραφίες παιδιών.



 Με βελουτέ χαρτί και άμμο φτιάξαμε πολύ όμορφες χειροτεχνίες.

ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ 

 Την ημέρα εορτασμού του περιβάλλοντος με αφίσες και συνθήματα στείλαμε μήνυμα στην τοπική κοινωνία να σεβαστεί τη φύση.

 Πήγαμε στο κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Αργυρούπολης.



 Γίναμε μέλη της παιδικής HELMEPA και οργανώσαμε καθαρισμό του ρέματος των Μελισσίων σε συνεννόηση με το Δήμο.


 Στη γιορτή της μάνας φτιάξαμε ένα ωραίο κολιέ, το βάλαμε σε ένα κουτί- μπιζουτιέρα που το στολίσαμε με θαλασσινά αντικείμενα και τα προσφέραμε στις μητέρες των παιδιών.

Η ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΓΙΟΡΤΗ ΜΑΣ


 Κατασκευάσαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με θέμα το βυθό

 Μία μητέρα- δασκάλα ήρθε στην τάξη και έπαιξε με τα παιδιά θεατρικό παιχνίδι με θέμα τη θάλασσα.


 Κλείσαμε το πρόγραμμά μας με την καλοκαιρινή γιορτή που είχε τίτλο « Διακοπές στο νησί ».



 Το ενθύμιο που πήραν τα παιδιά στο τέλος της σχολικής χρονιάς ήταν κι αυτό «θαλασσινό»


AIΝΙΓΜΑΤΑ

• Όσο φυσάει ο άνεμος, τόσο εγώ χορεύω (η θάλασσα)
• Αγκαθωτό κάστρο, στρογγυλό, πάνω στο βράχο κολλητό( ο αχινός)
• Χιλιοτρύπητο λαγήνι που σταλιά νερό δε χύνει ( το σφουγγάρι)
• Πόδια έχει, άνθρωπος δεν είναι, μελάνι έχει στυλό δεν είναι(το χταπόδι)
• Άψυχο, ψυχές δεν έχει και ψυχές παίρνει και φεύγει ( το πλοίο)
• Στον ουρανό το ψάχνουμε, στη θάλασσα το βρίσκουμε
• Θέλουμε να μας φωτίσει, αλλά φως δεν έχει. (ο αστερίας)
• Κολυμπάνε μες στο κύμα κι είν’ χαρούμενα πολύ
• Να τα πιάνεις είναι κρίμα, αν ψαρεύεις στην ακτή( τα ψάρια)
• Σούπα θυμίζω, σούπα δεν είμαι, μελάνι έχω στυλό δεν είμαι( η σουπιά)
• Είμαι ένα μικρό ζωάκι, κολυμπώ μες στο νεράκι
• Κι όταν μπω στο τηγανάκι, γίνομαι καλό φαγάκι(το ψάρι)
• Είμαι μαύρος στρογγυλός με αγκάθια γύρω γύρω
• Όποιος τον ανοίξει τρώει, όποιος τον πατήσει, κλαίει(ο αχινός)
• Είναι άσπρο σαν το πρόβατο και τρέχει, όταν φυσάει
• Πάντα είναι μες στη θάλασσα, στην παραλία σπάει ( το κύμα)
• Επιβάτες μεταφέρει σε δωμάτια πολλά
• Έχει και γερό τιμόνι, επιπλέει στα νερά (το καράβι)
• Ποδαράκια έχω οχτώ, επιπλέω στο νερό
• Τις βεντούζες μου να δεις να μετρήσεις δε μπορείς (το χταπόδι)
• Είμαι στρογγυλό μικρό, ζω κι εγώ μες στο νερό.
• Το σπίτι μου μαζί μου παίρνω και στα βράχια το πηγαίνω.
• Έχω κι ένα ξαδερφάκι, που όλο τρώει χορταράκι.
• Βόλτα πάει στη βροχή κι όλο σέρνεται στη γη ( το σαλιγκάρι)
• Μάνα μου είναι το νερό, τροφή μου είναι ο ήλιος,
• πλούσιοι και φτωχοί χωρίς εμένα δεν κάνουν ( το αλάτι)
• Ούτε το σπέρνουμε, ούτε το φυτεύουμε
• όλοι το τρώμε, αλλά ποτέ του σκέτο ( το αλάτι)
• Χίλια μίλια δέματα, χίλια κομποδέματα
• χίλια να πεις δε θα το βρεις( το δίχτυ)
• Σίδερο στραβωμένο στην ανέμη τυλιγμένο,
• το ψωμάκι του δίνει το φαί του να του φέρει(το αγκίστρι)
• Είμαι κάμπος απάτητος κι όμως με οργώνουν ( η θάλασσα)
• Άσπαρτο κι αφύτευτο στον κόσμο πολυγύρευτο, γιατί τον νοστιμίζει(αλάτι)
• Ποιο είναι το πράγμα που, όταν το χρειαζόμαστε το πετάμε
• Κι όταν δε το χρειαζόμαστε, το παίρνουμε πίσω (άγκυρα)
• Πύργος ολοστρόγγυλος κανόνια φορτωμένος (ο αχινός)



ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ- ΦΡΑΣΕΙΣ

• Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται.
• Ή στραβός ειν’ ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε !.
• Εδώ καράβια χάνονται, βαρκούλες αρμενίζουνε.
• Φάτε μάτια ψάρια και κοιλιά περίδρομο.
• Μας πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
• Του κυνηγού και του ψαρά το πιάτο
• δέκα φορές είν’ αδειανό και μια φορά γεμάτο.
• Όποιου του μέλλει να πνιγεί, ποτέ του δεν πεθαίνει.
• Αυτός έφαγε τη θάλασσα με το κουτάλι.
• Τώρα που η θάλασσα έγινε γιαούρτι εμείς δεν έχουμε κουτάλι.
• Μεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες.
• Κάνε το καλό και ρίχτω στο γιαλό.
• Πάμε στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα.
• Και στη θάλασσα να πάει, θα στερέψει και δε θα βρει νερό.
• Ταξιδεύεις σε πελάγη ευτυχίας.
• Πυρ, γυνή και θάλασσα.
• Καπετάνιος του γλυκού νερού.
• Ανοίγει το στόμα του σα χάννος.
• Τσιμπάει σαν το ψάρι.
• Είσαι σαν ψάρι έξω από το νερό.
• Όποιος κατουράει στη θάλασσα, το βρίσκει στο αλάτι.
• Ίσα βάρκα, ίσα νερά.
• Τα έκανες θάλασσα.
• Το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό.
• Tρέμει σαν το ψάρι.
• Στριμωγμένοι σαν σαρδέλες.
• To μεγάλο το καράβι θέλει και βαθιά νερά.
• Γύρευε παλιό γιατρό και γέρο καπετάνιο.
• Οι πολλοί καπεταναίοι ρίχνουν έξω το καράβι.
• Κάθε πράμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο.
• Εδώ σε θέλω κάβουρα, να περπατάς στα κάρβουνα!
• Τι είναι ο κάβουρας τι είναι το ζουμί του!
• Ομορφιά χωρίς χάρη, αγκίστρι δίχως δόλωμα.
• Να μη σε ήξερα κυρά θάλασσα να σε πέρναγα κολύμπι.
• Ώρα καλή στην πρύμνη σου κι αέρα στα πανιά σου
• κι ούτε πουλί πετάμενο να μη βρεθεί μπροστά σου!
• Της θάλασσας τα κύματα χτυπάνε βράχο- βράχο.
• Γλάρος στη στεριά, ναύτης κινδυνεύει

Βιβλιογραφία- βιβλία που διαβάσαμε
1. Τα παραμύθια της Γαλάτειας εκδ. Ψυχογιός
2. Ένα χταπόδι μύωπας εκδ. Ζητη
3. Η Φιφή, η Φωφώ και οι φαντασμένες θάλασσες εκδ. Μίνωας
4. Ένα ψάρι που δεν ήξερε να κολυμπάει εκδ. Παπαδόπουλος
5. Ένας καλόκαρδος καρχαρίας »»
6. Η γοργόνα »»
7. Το γιούσουρι »»
8. Η θάλασσα »»
9. Τα ξωτικά της θάλασσας »»
10. Τριγωνοψαρούλης εκδ. Πατάκης
11. Τριγωνοψαρούλης εναντίον μεγάλου καρχαρία Πατάκης
12. Ο Μάνος στη θάλασσα εκδ. Μεταίχμιο
13. Δείπνο με μάγισσες και κολατσιό με δράκους εκδ. Ελ. Γράμματα
14. Η Αργοναυτική εκστρατεία εκδ. Κέδρος
15. Ο μαγικός μύλος εκδ. Ελ. Γράμματα
16. Σ΄αγαπώ σαν το αλάτι »»
17. Νερό κι αλάτι »»
18. «Η θάλασσα» Μ. Γουμενοπούλου Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων για το Νηπιαγωγείο
19. Πειράματα στο νηπιαγωγείο εκδ. Καστανιώτης
20. Οικολογία: Ζωή στους ωκεανους εκδ. Ερευνητές
21. Ο μικρός παντογνώστης: από τη θάλασσα στο αλάτι Ερευνητές
22. Γιατί η θάλασσα είναι αλμυρή, γιατί δεν ξεχειλίζει η θάλασσα, το χρώμα της θάλασσας. Σειρά απορίες παιδιών εκδ. Ελ. Γράμματα
23. Μια μέρα στην παραλία εκδ. Κέδρος
24. Νερό »»
25. Σεβάχ ο θαλασσινός »»
26. Μυθολογία ο κόσμος γεννιέται Ζαραμπούκα εκδ. Κέδρος
27. Η μοναχική φώκια και το παλτό της κας προέδρου »»
28. Βαθιά γαλάζια θάλασσα εκδ. Πατάκης
29. Τα μυστικά της θάλασσας »»
30. Πέφτει -πέφτει η σταγόνα »»
31. Γατοβουτηχτής »»
32. Το τραγούδι της φάλαινας εκδ. Ρώσση
33. Το νεφοσυννεφάκι εκδ. Μικρά Μίλητος
34. Ο γαλάζιος πλανήτης εκδ. Ανέμη
35. Η κυρά μάνα η θάλασσα εκδ. Ταξιδευτής
36. Τα θαλασσινά άλογα εκδ. Ταξιδευτής
37. Ο μπουρμπουλήθρας »»
38. Ο Τζέικ και η θάλασσα εκδ. Σύγχρονοι ορίζοντες
39. Μέσα στη θάλασσα εκδ. Μίνωας
40. Τα ζώα της θάλασσας »»
41. Η Κιβωτός του Νώε εκδ. Λιβάνη
42. Ένα καπέλο στη θάλασσα εκδ. Αστήρ
43. Ο Αραχτούλης και ο Σβούρας οικολόγοι σε αποστολή εκδ. Άνοιξη
44. Τραγουδώ και γυμνάζομαι Μ. Κυνηγού Φλάμπουρα εκδ Ερμής
45. Η Μεσόγειος είμαι εγώ και δεν είμαι πια εδώ εκδ. Πατάκης
46. Ζώα που κινδυνεύουν μας περιγράφουν τη ζωή τους »»
47. Ανακάλυψε το κολάζ εκδ. Πατάκης
48. Ιστορίες του γυαλιού και του γιαλού εκδ. Ελ. Γράμματα
49. Η σταγόνα της αγάπης »»
50. Το βιβλίο των τραγουδιών »»
51. Ιάσονας Αργοναυτική εκστρατεία, Τρωικός πόλεμος, Οδύσσεια, Προμηθέας, Θησέας εκδ. Παπαδόπουλος
52. Θάλασσα βιβλίο ασκήσεων, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών κέντρο Διαπολ\κής Αγωγής Αθήνα 2000
53. Το ταξίδι του δελφινιού εκδ. Κέδρος
54. Τα επαγγέλματα στην αρχαία Ελλάδα εκδ. Σαββάλας
55. Σεισμοί και ηφαίστεια »»
56. Η εξέλιξη της γης εκδ. Κίρκη Χατζημανώλη
57. Στεριές και θάλασσες »»
58. Η αλυσίδα της ζωής »»
59. Αγάπη σαν τη θάλασσα εκδ. Πορτοκάλι
60. Το κάστρο της καρέτα-καρέτα εκδ. Καστανιώτης
61. Η χελωνίτσα καρέτα –καρέτα και το παλιό V.W εκδ. Παπαδόπουλος

62. Εγώ η χελώνα καρέτα-καρέτα εκδ. Νέοι Ακρίτες
63. Η θάλασσα εκδ. Άμμος
64. Το νεραϊδόπαιδο
65. Ωκεανοί με 6 παζλ εκδ.Πατάκης
66. Βαλίτσα της Μοm



AΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Το θέμα το επεξεργαστήκαμε διεξοδικά ένα τετράμηνο. Προσωπικά θεωρώ ότι ήταν λίγο το διάστημα για ένα τέτοιο περιβαλλοντικό πρόγραμμα. Λόγω έλλειψης χρόνου, ακυρώσαμε την επίσκεψή μας στο Ναυτικό Μουσείο του Πειραιά και δεν είχαμε τη δυνατότητα να πάμε μια εκδρομή σε μια κοντινή παραλία, να κάνουμε διάφορες δραστηριότητες π.χ. καθαρισμό της ακτής, συλλογή κοχυλιών και πετρών για τις χειροτεχνίες μας ή ακόμα εκδρομή για καθαρή διασκέδαση μικρών και μεγάλων.
Το ενδιαφέρον των παιδιών έμεινε αμείωτο καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Συμμετείχαν μ’ ενθουσιασμό, νιώθοντας τη χαρά της ομαδικότητας, της συνεργασίας, της ανακάλυψης, της δημιουργίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: